onsdag 13 januari 2016

Christine, dieter och det här med kreditkort


Har unnat oss några relativt lugna dagar den här veckan. Hjalmar har haft en envis hosta kopplad till snorig näsa och lite rinniga öron (öroninflammationsgenen som spökar) så om inte annat för att ge honom lite lugn och ro att friskna till. Igår kom vi inte ut ur huset förrän efter lunch. Gissa om vår sjusovare till hund var nöjd över det.

Idag har vi haft date med Christine Robertsson, den där kvinnan jag träffade på REI förra veckan. Vi träffades på Boulder Dushanbe Teahouse som är ett anrikt tehus som byggts i Dushanbe i Tajikstan (var det nu ligger) och skänktes sedan till Boulder som en symbol för vänskap och kulturellt utbyte. Vi blev tipsade om detta tehus redan i somras när vi var här men tyckte då att det hela lät lite för turistigt tacky så stod över att göra plats för besök. Nu har i alla fall jag och Hjalmar avlagt besök på Dushanbe Teahouse och jag får revidera mina förutfattade meningar. Mysigt, trevligt och gott. Det blir fel besök.

Christine då? En trevlig och väldigt pratglad kvinna. Har, enligt egen utsago, inte rest så mycket men har ett stort intresse för språk och kultur och kan därför prata en rad olika språk. Räkna till tio på svenska kunde hon också, vilket var en följd av att hon en gång i tiden hade dejtat en svensk kille. Massor av tips hade hon i alla fall på saker man kan göra med en 1,5 årig, energifylld liten grabb. Hon berättade också att hon driver ett initiativ som kallas Jazz in Boulder, vilket är bra för de tillfällen vi skulle vilja bejaka vår kulturella ådra (kultur är annars inte topaktiviteten här i Boulder). Vi pratade också om att leva och bo i Boulder rent allmänt. ”Everybody in Boulder, is on a diet”, sa hon när jag frågade om hon ville ha en av mina Samosas som jag hade beställt och som hon tackade nej till eftersom hon inte äter vete (vilket då alltså är hennes diet). ”So, if you don't have a diet, you better come up with one so you have something to talk about when you meet people”. Jag är ju inte förvånad. Har nog aldrig varit på ett ställe där det görs mer reklam för olika dieter och metoder för att äta hälsosamt, än Boulder. Paleo diet, organic food, vegan food etc, vilket också slår på matutbudet här. Whole Foods är så klart stort men det finns också ännu mer nischade koncept såsom AlfaAlfa och Sprouts (vilka alla får Urban Deli eller Kajsa Warg att verka rätt modesta). Priserna blir därefter. Har man inget annat att lägga pengar på här så kan man lägga det på matkontot. Det är absolut inget fel med det. Även om vi de facto inte kör någon specifik diet i familjen Koch Blank så försöker vi äta en allsidig kost med mycket frukt, grönt, rotfrukter och fisk och inte så mycket socker (kanske ska börja kalla den ”The Swedish Diet” om någon frågar vad vi har för matfilosofi). Däremot kan jag bli lite irriterad när jag häromdagen är inne på Ideal, en del av Whole Foods-konceptet och ingenstans i butiken kan hitta smör till Hjalmars frukostmacka. Rader med tofu-alternativ fanns där dock.

Men tillbaka till Christines och alla hennes tips. När jag ikväll summerade ihop allt vi hade pratat med med mina egna tankar på vad jag vill göra med tiden under de kommande månaderna, insåg jag att jag och Hjalmar kommer att få fullt upp om vi ska hinna med på alla aktiviteter. Samtidigt slog det mig att vilken otrolig lyx att få den här tiden med Hjalmar och bara få tid och möjlighet att utforska och testa på en massa saker som vi förmodligen inte hade gjort om vi hade varit kvar hemma i Sverige. Med tanke på hur viktigt det är för mig att jobba så kändes den insikten som en rätt trevlig bonus att få.

Slutligen några ord om amerikanska banker. Var idag på Wells Fargo som är vår bank här för att uträtta några bankärenden. Bland annat så passade Thomas på att beställa ett creditcard eftersom det är det enda som gäller här. Ska man skaffa el-abonnemang, tv-abonnemang, vatten-abonnemang etc så behöver man helt enkelt ha en credit history (utan plumpar i protokollet, givetvis), vilket nu kräver att vi i princip betalar allt med ett kreditkort. Kalla mig gammalmodig men jag gillar att ha en cash history och att spendera de pengar jag har snarare än de pengar jag kommer att ha. Jag äger inte ens ett kreditkort. Antar att jag får revidera den tanken också, om jag ska klara mig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar