onsdag 6 januari 2016

Dag 3 - Ljus, rovdjur och nätverkande


Upptäckandet av Boulder fortsätter. Idag har vi haft sällskap av den gode Sixten som fick stanna hemma idag. Hjalmars vana trogen var vi uppe vid 3 och lämnade huset vid 7, när han ansåg att det var dags att sova middag. En bra sak med det är att man får uppleva den fantastiska soluppgången över bergen. Magiskt vackert, var det i morse och jag önskar att jag hade haft en telefon eller kamera med mig så att jag hade kunnat ta bilder. Lever dock fortfarande ett liv utan telefon, så är lite handikappad vad gäller att ta spontana bilder. Om vi nu ska prata om sol och väder, så är dagarna här otroligt ljusa. Det påminner ungefär om det där speciella ljuset som kommer lite längre fram på året hemma i Sverige. Det som får oss alla att krypa ut ur våra iden och vakna till liv efter vår sömniga vinterdvala. Vårsol helt enkelt. Det är bara det att det fortfarande är början på januari här. Fantastiskt är det. Snö finns men mest fläckvis. Och konstigt är inte heller det, när temperaturen vid lunchtid är långt över plusstrecket.

Hittade hikingleder upp på Mount Sanitas som är ett av bergen vid Boulder idag. Träffade ett par gubbar där som blev väldigt intresserade av Sixten och började prata. Inte helt oväntat (eller så är det faktiskt det) satt de och rökte gräs. Eller ”just enjoying life” som de uttryckte sig. De var trevliga ändå och vi pratade lite om Boulder, hur staden växer och vad man ska göra om man stöter ihop med en björn eller en mountain lion (puma). Eftersom Boulder växer så kraftigt så erövras vildmarken mer och mer av stad, vilket i sin tur leder till att de djur som lever ute i vildmarken kommer närmare och närmare människorna. Däribland björnar och pumor. De som känner mig vet hur förtjust jag är i just björnar. Thomas tycker så klart att jag är fånig, det är ju inte som att björnar och pumor har för vana att attackera människor häromkring och folk här verkar inte vara särledes rädda utan lever på och med bergen som en del av vardagen. Men, som jag brukar förklara för Thomas, så är inte rädsla en rationell känsla. Hursomhelst, fick jag några goda tips av dessa äldre, marijuana-påverkade, herrar. Björnar ska man skrämma iväg alternativt slåss med. Pumorna ska man passa sig väldigt noga för. ”I'm not taking any fights with kittycat, I'm not”, sammanfattade den ena gubben efter att ha hävdat att han en gång hade sett en puma som var större än Sixten (som alltså väger en 50 kg). Well. Det var det. Ingen bergshike för mig idag i alla fall.

Från wildlife till shopping. Idag har vi på Jens (vår Air BnB-värd) rekommendation varit på REI (Står för ”Recretional Equipment Inc” och är en fantastisk butik med allt man kan tänka sig för outdoor-aktivteter. Jag vill ha typ allt där) och kollat efter en ny löp/cykling/skidåknings-vagn. Väl där träffar jag på en kvinna som tydligen jobbar som nanny och bara var tvungen att prata lite med Hjalmar. Berättade att vi var nya i stan, varpå hon utbrast att vi ”absolut måste ses för en kaffe så att hon kan berätta om alla grupper och aktiviteter vi kan gå med i”. Fick hennes kort och lovade att ringa när jag skaffat en telefon. That's America for you. Skulle aldrig hända i Sverige. Ingen aning varthän det kan leda men ska absolut ringa henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar