tisdag 5 januari 2016

Dag 2 - Gör planer


Jetlaggen fortsätter och även denna dag började vid 3 på natten. Upp. Bygga duplo, läsa bok och äta frukost vid 4. Lämnade huset strax efter 7 och slog följe med Thomas och Sixten på deras promenad mot jobbet (Sixten gjorde tydligen succé på kontoret igår och får fortsätta hänga med husse till jobbet) och fortsatt därefter för att uträtta några ärenden. Hjalmar somnade djupt i vagnen efter en stund. Hade jag också gärna gjort efter att ha avklarat nattpasset.

Hann under morgontimmarna bygga upp en otålighet och stark vilja att sätta igång med att komma tillrätta här. Ja, jag vet att vi bara har varit här i två dagar men det hindrar ju ingen för att ta itu med träning, sociala aktiviteter och husletande. Vad gäller träning och sociala aktiviteter, hade jag dessutom hunnit göra lite research redan i Sverige så det är inget att vänta på. Gick därför till det Crossfit-gym som enligt mina efterforskningar verkar bäst (barnpassning, bra betyg, bra läge) och signade upp för en månads basecamp med start nästa måndag. Senare på dagen anmälde jag också Hjalmar och mig på en musikklass för barn i åldrarna 0 till 5 år. Ett, förhoppningsvis, bra sätt att träffa lite kompisar till både Hjalmar och mig – och går inte det vägen så gillar ju Hjalmar musik och sång och något ord på engelska kanske han lär sig ändå.

Har även börjat kolla på hus och Zillow, motsvarande Hemnet men med både hus att hyra och köpa, går varm på datorn. Konstaterar följande: att hyra hus i Boulder är svindyrt (visste det redan men konstaterar det igen. Och igen. Och igen..) och det verkar som att vi får välja mellan att antingen bo i ett fint hus men med sämre läge eller i ett ”rackigt” hus men med bra läge. Har hittat några objekt som verkar bra och som jag har skickat iväg förfrågan på i alla fall. Har även ett möte med Irene, vår real estate agent, på fredag för att prata fler objekt, tips och knep och do's and don'ts när man hyr hus här. Irene har förklarat för oss att i och med att Boulder växer så det knakar så hyresmarknaden väldigt tajt här och att vi måste ställa in oss på att vi inte kommer att få allt på önskelistan. Så vi ställer in oss. Sedan är väl det här med en tajt hyresmarknad också relativt. Jag menar, vi kommer ju från en stad där folk ställer sina barn i bostadskö redan när de är nyfödda, för att de förhoppningsvis ska ha en liten chans att kanske få hyra något när de har tagit studenten. Men alla har ju sina perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar